Tuesday 21 January 2014

UNIK: Arnab mempunyai transgenik "gen bercahaya"



Lapan ekor arnab yang lahir di Universiti Istanbul berbeza dengan arnab yang lain. Ia adalah sebahagian daripada kerjasama antara ahli-ahli sains dari universiti di Turki dan Hawaii.

Cahaya yang bersinar dari arnab tersebut telah dihasilkan oleh sepasukan penyelidik antarabangsa yang menggunakan teknik manipulasi genetik yang dibangunkan di Universiti Hawaii.

Dalam cahaya terang, lapan arnab semuanya kelihatan sama - putih, comel, dan mengemis untuk diperah. Apabila bertukar kepada cahaya gelap, dua daripada lapan ekor arnab menonjol dengan cahaya hijau.

Semasa fasa embrio mereka, kesemua lapan arnab telah disuntik dengan protein pendarfluor dari DNA obor-obor. Apabila arnab itu dilahirkan, dua daripada mereka membawa "gen bercahaya".

Kemasukan gen obor-obor bukan dilakukan tanpa tujuan. Dengan kemasukan gen ini, penyelidik ingin mengetahui sama ada material genetik tertentu dari seekor haiwan berjaya dimasukkan pada haiwan lain.


Arnab dicipta untuk menguji teknik transgenesis untuk dimajukan di Hawaii, dan saintis berharap teknik tersebut dapat digunakan untuk menghasilkan ubat-ubatan untuk manusia.

Gen tertentu boleh dimasukkan pada arnab sehingga haiwan itu menghasilkan molekul tertentu yang diperlukan. Molekul tersebut boleh didapati dari air susu. Molekul itu sendiri boleh digunakan untuk ubat-ubatan.

Arnab bercahaya bukanlah haiwan transgenik yang pertama yang boleh bersinar pada cahaya gelap. Penyelidik telah menunjukkan anjing, monyet, kucing, dan banyak spesies lain yang boleh bercahaya, termasuklah arnab.

Sebagai contoh, kemasukan gen obor-obor membantu eksperimen Mayo Clinic untuk mengetahui kejayaan teknik bioteknologi kucing yang bertahan terhadap feline immunodeficiency virus (FIV).

Dilaporkan oleh Foxnews, Khamis (15/8/2013), dalam eksperimen tersebut, penyelidik Mayo Clinic memasukkan gen pembawa protein yang membuatkan kucing dapat bertahan terhadap FIV.

Teknik kejuruteraan genetik tersebut untuk mengesahkan bahawa teknik penyelidik yang digunakan untuk memindahkan gen ke dalam genom berjaya. Dalam beberapa kes, matlamat yang lebih besar adalah untuk membangunkan cara-cara baru untuk kajian atau merawat penyakit.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...