Sunday 5 January 2014

REVIEW: Delivery Man (2013)


Pernahkah anda terfikir untuk mempunyai 533 orang anak? Barangkali ada yang merasakan ia adalah satu perkara yang mustahil. Namun Ken Scott telah merealisasikannya menerusi filem Delivery Man. Filem yang diterajui oleh Vince Vaughn ini turut dibantu oleh Chris Pratt, Cobie Smulders dan ramai pelakon tambahan.

Secara ringkasnya ia mengisahkan David Wozniak, seorang lelaki yang pernah menderma sperma dengan nama “Starbuck”. Kini, dia telah menjadi ayah kepada 533 orang anak.

Apabila sekumpulan besar anak-anaknya (142 drpd 533 orang) membuat satu petisyen kepada bank sperma untuk mengetahui identiti “Starbuck”, David harus membuat keputusan tentang identitinya. Pada masa yang sama, teman wanita David sedang menilai potensinya sebagai seorang ayah.
Filem lucu yang berdurasi satu jam 43 minit ini juga akan membawa penonton melihat dan menilai betapa buruknya kesan pendermaan sperma yang tidak terkawal yang menyebabkan anak-anak hidup terbiar.

Biarpun amalan itu diharamkan di negara Islam dan juga di Malaysia, namun mesej utama yang harus diteladani adalah betapa pentingnya hidup berumah tangga, dan membesarkan anak dalam persekitaran yang sempurna.


Scott juga turut mengetengahkan kesan-kesan yang diterima oleh anak yang sedang membesar tetapi kekurangan kasih sayang.





Plot / jalan cerita

David Wozniak adalah seorang yang malang apabila menjadi lelaki penghantaran untuk kedai daging milik keluarganya dan dikejar oleh samseng kerana berhutang $ 80,000. Teman wanitanya Emma sedang mengandung anak beliau. Satu hari, David pulang dari kerja untuk mencari seorang peguam dari bank sperma (di mana beliau telah memberikan sumbangan sperma) memberitahu dia telah menjadi bapa kepada 533 orang.

Rakan  David dan peguam Brett mewakili dia apabila dia mencuba untuk menyimpan laporan yang telah dimeterai. Beliau menyediakan David dengan profil setiap individu yang membuat kepada tuntutan mahkamah: David mengekori mereka, mencari detik-detik untuk dia melakukan kebaikan. David memutuskan untuk mengenal pasti dirinya, tetapi selepas diserang oleh samseng, dia bersetuju dengan peguam untuk menyaman bank sperma untuk menuntut ganti rugi. Dia menang tuntutan mahkamah tersebut dan menerima $ 200,000 dan menyembunyikan identitinya.

David kemudiannya menyesal, selepas bapanya membayar hutang beliau dan David mendedahkan identitinya di Facebook. Beliau telah pergi ke rumah Emma dan mendapati bahawa Emma akan melahirkan anak pramatang. Di hospital, bayi itu lahir, dia melamar Emma, dan kesemua anak-anak muncul untuk melihat dia.


Keluarga bahagia

Namun yang melucukan bagi penulis, dek kerana tempoh pendermaan sperma tersebut dilakukan bagi tempoh empat tahun sahaja, maka hampir ke semua 'anak-anak' Wozniak kelihatan hampir sebaya.

Bagaimanapun, antara 533 orang yang membuat petisyen untuk mengetahui identiti Starbuck, tidak ada seorang pun yang membencinya bahkan menerima kehadiran Starbucks dengan tangan terbuka.

Ini menyebabkan cerita ini tiada halangan besar melainkan siri percintaan penuh konflik antara Wozniak dan kekasihnya, Emma yang turut hamil anak Wozniak.


SUMBER: http://www.sinarharian.com.my/

1 comment:

  1. Very well done. Absolutely brilliant information. I'm in love with this blog. they always provide such a great information. little river accommodation nz


    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...