Saturday 18 January 2014

UNIK: Angora, Arnab yang berbulu kapas

 


Bola berbulu gebu ini sebenarnya seekor arnab - arnab Angora yang mempunyai bulu seperti sutera. Arnab biasa mempunyai bulu yang sangat halus namun, arnab jenis Angora mempunyai bulu yang luar biasa lebat dan halus. Bulu arnab Angora boleh tumbuh sangat tebal sehingga menutupi seluruh tubuh kecuali bahagian wajahnya sehingga kelihatan seperti bola kapas raksasa.



Arnab Angora adalah sejenis arnab domestik tertua, dipercayai berasal dari Turki. Cerita ini kembali awal abad ke-18, apabila beberapa pelayar/kelasi kapal yang sedang bersiar-siar melewati sebuah pelabuhan Turki yang dipanggil Angora. Kelasi mendapati selendang yang dipakai oleh wanita tempatan sangat luar biasa kepada kecantikan, kehalusan dan kelembutan bak sutera mereka. Sebelum pelayar/kelasi meninggalkan Angora yang mereka mendapatkan beberapa arnab Angora untuk dibawa ke Perancis.



Perancis mendakwa arnab Angora buat pertama kali direkodkan di Perancis pada Ensiklopedia 1765. Dalam apa jua keadaan, Perancis adalah negara pertama melihat kemungkinan untuk komersialkan bulu Angora dan mula mengeluarkan benang dari bulu  angora. Selain daripada penggunaan untuk bidang komersial mereka, arnab menjadi haiwan peliharaan yang popular dengan royalti Perancis dan merebak ke bahagian lain di Eropah pada akhir abad ini.



Terdapat lima baka arnab angora. Baka Inggeris biasanya digunakan sebagai haiwan kesayangan/peliharaan kerana penampilannya yang gebu dan comel.

Baka lain termasuklah, baka Perancis, baka yang bulunya popular untuk benang pintal; baka Giant, dikenali dengan warna mereka; baka Satin, dikenali dengan kilauan dan warna; dan Jerman. Bergantung kepada jenis baka , berat angoras antara 6 dan 12 paun. Mereka datang dalam pelbagai warna, sering dengan warna tertentu di telinga, hidung, dan kaki.


Namun begitu, kaedah untuk mendapatkan bulu angora dari arnab angora bukanlah mudah. Ada sesetengah pihak mendapatkan bulu angora secara kejam, seperti yang dilakukan oleh sesetengah peniaga di China. Kaedah Kejam Untuk Dapatkan Bulu Arnab. SUMBER


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...