Friday 17 January 2014

CHINA: Doktor China Dipenjara Kerana Menjual Bayi


China : mahkamah China telah menangguhkan hukuman mati ke atas seorang pakar obstetrik Cina kerana melarikan bayi yang baru lahir dan menjual mereka kepada pemerdagangan/penyeludupan kanak-kanak. Kes ini mencetuskan kemarahan penduduk di sesebuah negara di mana pemerdagangan/penyeludupan kanak-kanak semakin berleluasa.

Zhang Shuxia, 55, seorang pakar obstetrik di daerah Fuping wilayah barat laut Shaanxi, telah didapati bersalah kerana menjual tujuh bayi termasuk sepasang bayi kembar sebanyak 21,600 yuan seorang antara November 2011 dan Julai 2013, kata mahkamah di bandar raya Weinan.

Zhang telah memperdayakan ibu bapa bayi supaya menyerahkan bayi mereka yang baru lahir dengan meyakinkan mereka bayi tersebut mempunyai penyakit yang tidak dapat diubati atau mengalami kecacatan, kata mahkamah dalam satu kenyataan di laman webnya

Agensi berita Xinhua rasmi berkata Zhang telah ditahan pada bulan Ogos dan akan menjalani perbicaraan pada bulan Disember. Zhang yang telah dijatuhi hukuman mati oleh mahkamah telah diberikan penangguhan selama dua tahun. Namun begitu, ianya masih belum dapat dipastikan sama ada Zhang akan membuat rayuan, beritahu mahkamah. Hukuman mati yang ditangguhkan lazimnya dikurangkan kepada penjara seumur hidup di China.

Seorang pemerdagangan/penyeludupan haram menyatakan telah mencampakkan seorang bayi yang sakit ke dalam tong sampah, mengandaikan bayi itu telah mati. Zhang tidak disabitkan berkaitan dengan kematian budak itu, tetapi mahkamah memutuskan dia turut bertanggungjawab sebahagiannya.

Ibu bapa mangsa telah melaporkan kes itu kepada pihak polis selepas mereka mengesyaki bayi mereka telah diperdagangkan. Enam bayi yang lain telah diselamatkan oleh polis dan dikembalikan kepada keluarga mereka, tetapi seorang bayi perempuan yang mati tidak dijumpai.



Zhang bekerja di Hospital Kesihatan Anak dan Ibu, Shaanxi Fuping.

"Zhang menggunakan kedudukan dia sebagai kakitangan perubatan untuk memalsukan laporan mengenai bayi, menyatakan bahawa mereka mengalami kecacatan kelahiran atau penyakit-penyakit yang sukar untuk mengubati," beritahu mahkamah dalam perbicaraannya.

"Walaupun Zhang Shuxia mengaku, menculik, menjual beberapa bayi yang baru lahir dan melanggar kedua-dua etika profesional dan sosial, telah memberi impak sosial yang buruk, dan menjadikan situasi jenayah bertambah serius," beritahu mahkamah.

Zhang dan beberapa suspek yang lain telah ditangkap selepas kes penculikan yang baru berlaku pada bulan Julai.

Polis berkata, mereka masih menyiasat 50 kes yang berkaitan, termasuk 26 kes yang dikaitkan dengan Zhang, dan beberapa suspek yang lain ialah tahanan jenayah, agensi berita Xinhua melaporkan.

Empat pegawai lain dari hospital turut dibicarakan kerana disyaki kelalaian menjalankan tugas dan sedang menunggu hukuman, tambah Xinhua.

Di bawah dasar pengawalan populasi China, kebanyakan pasangan hanya boleh mempunyai seorang anak, dan terdapat keutamaan untuk kanak-kanak lelaki bayi yang sihat.

Awal bulan ini, badan perundangan tertinggi China secara rasmi mengguna pakai resolusi melonggarkan dasar satu anak di negara ini, yang membolehkan pasangan untuk mempunyai dua anak jika ibu bapa mempunyai anak tunggal.

Di media sosial China, netizens mengutuk tindakan Zhang, dengan menyeru dikenakan hukuman mati. SUMBER

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...