Saturday 25 January 2014

KOLKATA: 12 lelaki rogol seorang wanita

Kesemua 12 perogol itu ditahan di balai polis untuk tindakan siasatan.

Kolkata : Seorang wanita berusia 20 tahun di timur India telah menjadi geng rogol oleh 13 lelaki selepas menerima arahan daripada majlis kampung sebagai hukuman kerana mempunyai hubungan dengan seorang lelaki daripada masyarakat yang berlainan agama.

Wanita itu berada di hospital dan beransur pulih, memberitahu polis dia telah diserang oleh sekumpulan lelaki pada malam 20 Januari di daerah Birbhum di Bengal Barat.

"Ia sungguh mengerikan. Mereka (perogol) semua jiran kita dan saya memanggil sebahagian daripada mereka sebagai kaka (bapa saudara) dan beberapa orang lain sebagai dada (abang) atau bhai (saudara), "kata laporan dalam akhbar The Hindustan Times, yang memetik kata wanita itu.
 
Kampung Subalpur, Bengal Barat, di mana seorang wanita
telah dirogol oleh 13 lelaki sebagai 'hukuman'. [REUTERS]


Polis berkata bahawa sahabat lelaki beliau telah diikat di dataran kampung, sementara serangan ke atas wanita itu berlaku di sebuah rumah lumpur.

"Kami menahan kesemua 13 lelaki, termasuk ketua kampung yang mengarahkan kumpulan rogol tersebut. Tertuduh telah dikemukakan di mahkamah yang ditahan reman untuk dipenjarakan," Penguasa Birbhum ini Polis, C. Sudhakar, memberitahu Yayasan Thomson Reuters.

India mengetatkan undang-undang mengenai jenayah seks pada Mac tahun lepas berikutan geng rogol maut seorang ahli fisioterapi di dalam bas yang bergerak di Delhi pada Disember 2012. Kes itu membawa kepada protes di seluruh negara untuk keselamatan yang lebih baik dan telah membantu mencetuskan perbahasan kebangsaan mengenai ketidaksamaan gender di India.

Isu itu telah dibangkitkan dalam media tempatan sekali lagi minggu lepas selepas seorang pelancong Denmark berusia 51 tahun itu diserang geng rogol di tengah Delhi oleh sekurang-kurangnya lima lelaki apabila dia berhenti untuk bertanya arah jalan ke hotel.

Keluarga mangsa di Bengal Barat memberitahu media bahawa dia telah diserang kerana mahkamah percaya dia telah melanggar peraturan dari sukunya dengan jatuh cinta dengan seorang lelaki muslim dari masyarakat lain.

Pasangan itu telah diarahkan untuk membayar denda sebanyak 25,000 rupee ($ 400), kata ibu mangsa, sambil menambah bahawa ketua kampung kemudian mengarahkan anak perempuannya di rogol kerana mereka tidak mampu membayar denda.

Walaupun lelaki itu mampu membayar denda, keluarga wanita tidak dapat berbuat demikian, kata laporan. Wanita itu, atas perintah mahkamah kanggaru, telah secara paksa diambil dan dilaporkan dirogol sepanjang malam sebelum dihantar pulang pada keesokan harinya.

Kumpulan hak asasi manusia berkata diktats dikeluarkan oleh mahkamah kanggaru adalah bukan luar biasa di kawasan luar bandar.

Di bahagian utara India, majlis-majlis kampung haram dikenali sebagai "Khap panchayats" bertindak sebagai mahkamah de-facto menyelesaikan pertikaian luar bandar berkaitan tanah dan lembu untuk perkahwinan dan pembunuhan.

Bengal Barat mencatatkan jumlah tertinggi jenayah gender di negara ini pada 30,942 pada tahun 2012 - 12.7 peratus daripada jumlah keseluruhan jenayah direkodkan India terhadap wanita. Jenayah-jenayah ini termasuk rogol, penculikan dan gangguan seksual dan mencabul. reuters

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...