Friday 10 January 2014

TECHNOLOGY: Kerusi Mamoris dua Fungsi Sebagai Topi Keselamatan



Jepun : Kebanyakan pejabat-pejabat di Jepun mempunyai topi keledar kecemasan sekiranya berlaku bencana alam. Tetapi topi keledar mungkin disimpan di lokasi yang menyusahkan atau sukar dicapai atau disimpan dalam stor. Oleh yang demikian, beberapa pereka Jepun telah mencipta topi keledar baru yang boleh disimpan dengan mudah iaitu: Di bawah punggung anda.

Digelar "Mamoris" ("Mamoru" atau 守る bermaksud "untuk melindungi" dalam bahasa Jepun), topi keledar kecemasan ini sebenarnya sebahagian daripada Penyokong belakang kerusi itu. Apabila tidak digunakan, ia berfungsi sebagai tempat duduk. Pandai! Kreatif!


Tetapi apabila penyokong belakang kerusi itu dicabut dengan memutar kekunci pada kerusi, ia bertukar menjadi topi keledar dengan leher dan pelindung belakang. Seperti gambar di bawah


Mamoris, kelihatannya sangat sesuai untuk pejabat dan sekolah-sekolah, akan dikomersialkan untuk pengeluaran produk pada tahun ini. Konsep yang kemas, tetapi apabila melekat pada kerusi, topi keledar kelihatan seperti mangkuk tandas.
Apabila gempa bumi berlaku, reaksi yang paling biasa adalah orang berlari untuk mencari perlindungan atau menyembunyikan diri di bawah meja yang paling hampir atau permukaan perlindungan.

video tentang kerusi mamoris --->>> sini

Dengan majoriti penduduk tidak bersedia untuk menghadapi bencana yang berlaku secara mengejut', jepun studio poplife dan pereka znug telah bekerjasama untuk menyediakan satu penyelesaian bagi kes bencana alam yang pernah berlaku.


Dibentangkan semasa minggu pereka Tokyo 2013, kerusi mamoris adalah perabot dua bahagian dengan kepala terbentuk di bawah, apabila dicabut, ia bertukar menjadi kepala dan leher pelindung.

Dibina daripada bahan tahan lasak, kerusi keselamatan dua fungsi tersebut sesuai diletakkan di ruang pejabat atau rumah, bertujuan memberi perlindungan daripada serpihan yang jatuh semasa kecemasan.


Berfungsi seperti topi keledar, melindungi serpihan perabot yang jatuh ke atas kepala yang akhirnya boleh menyelamatkan nyawa seseorang, mencegah trauma pada otak apabila berlaku sesuatu di luar jangka. SUMBER

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...