Tuesday 28 January 2014

LONDON: Inovasi sisa kumbahan kepada sumber tenaga

sisa kumbahan, bahan buangan pertanian dan sisa makanan menjadi biocoal


LONDON : Kejayaan seorang saintis mencipta satu sistem yang dapat mengubah sisa kumbahan kepada sumber tenaga, membolehkan beliau menerima dana sebanyak 1 juta pound (RM5.54 juta) daripada kerajaan Britain untuk membina sebuah loji bagi mengaplikasikan ciptaan tersebut.

Ciptaan syarikat Antaco, milik Dr. Dominik Peus yang diberi nama Hidroterma Karbonisasi (HTC) itu, mampu mengubahkan sisa kumbahan, bahan buangan pertanian dan sisa makanan menjadi biocoal sejenis bahan api mesra alam yang mengandungi sulfur dan membakar dengan lebih bersih.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Antaco melalui laman webnya, dalam tempoh masa lima tahun lalu, pihaknya berjaya menghasilkan satu sistem yang dapat mengubah sisa bio menjadi sumber tenaga yang bernilai tinggi.

Teknologi yang dihasilkan oleh kami adalah unik kerana dapat menukar 100 peratus bahan organik kepada biocoal.

Seorang doktor telah mencipta satu kaedah untuk menukar sisa kumbahan kepada arang batu - yang boleh digunakan di loji jana kuasa yang sedia ada


Kejayaan ini dapat menyelesaikan dua permasalahan besar iaitu mengurangkan longgokan sampah di tapak pelupusan dan menyediakan bahan api tanpa karbon,’’ jelas Antaco dalam kenyataan itu.

Penyaluran dana dari Jabatan Tenaga dan Perubahan Iklim itu, membolehkan syarikat berkenaan bergerak selangkah ke hadapan untuk membina dan memulakan operasi loji pemprosesan pertamanya yang dijangka dapat mengeluarkan kira-kira 500 tan biocoal menjelang Mac depan.

Pada dasarnya, sistem itu menyerupai kaedah pembentukan arang batu asli, namun tempoh masa yang diperlukan hanyalah beberapa jam berbanding beratus-ratus tahun sebelum ini.

Selain itu, biocoal juga boleh digunakan sebagai bahan api yang dapat menggantikan arang batu fosil dalam menjana elektrik kilang, serta boleh digunakan untuk memanaskan air.

Sampel biocoal


Menurut satu kajian yang dijalankan oleh Universiti Zurich, penggunaan kaedah HTC mampu mengurangkan kos operasi syarikat kumbahan menjadi separuh dan mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 95 peratus.


Selain itu, penilaian kitaran hayat oleh LCAworks dengan kerjasama Kolej Imperial London melaporkan, penggunaan HTC empat kali lebih cekap berbanding kaedah pemprosesan sisa kumbahan lain. - AGENSI

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...