Thursday 23 January 2014

JOHANNESBURG: Berlian biru 29.6 karat ditemui


Johannesburg : Seketul berlian biru yang jarang ditemui digali dari sebuah lombong di Afrika Selatan.

Petra Berlian telah menemui berlian biru 29.6 karat, salah satu daripadanya jarang ditemui dan paling diingini di dunia dengan tag harga yang mungkin jutaan dolar. Permata 29.6 karat itu ditemui Petra Diamonds dilombong Cullinan milik syarikat itu di Afrika Selatan yang terletak kira-kira 46 kilometer di timur laut Pretoria.

Jurucakap syarikat itu memberitahu Stesen Penyiaran Britain (BBC), batu permata berkenaan paling luar biasa pernah ditemui di Cullinan sepanjang tempoh Petra beroperasi di lombong itu.

“Berlian itu ialah permata biru terang dengan kejituan, kecerahan dan tona luar biasa. “Ia berpotensi menjadi permata utama yang bernilai tinggi,”



Berdasarkan harga semasa kira-kira $ 2 juta bagi setiap karat, nilai permata yang baru digali dengan mudah boleh melebihi $ 60 juta.

Tahun lepas, Perta telah menemui berlian biru 25.5 karat di lombong yang sama, dan dijual hampir $ 17 juta.

Berlian dari kedua-dua lombong di Cullinan di Afrika Selatan dan kemudahan Williamson di Tanzania, yang dimiliki oleh Petra, telah dipamerkan di Buckingham Palace, London dan dianggap sebagai antara paling luar biasa dan paling berharga di dunia.

1905 Cullinan Diamond telah dipotong kepada dua batu - First Star of Africa dan Second Star of Africa - tekah menjadi sebahagian daripada Crown Jewels Britain yang diadakan di Menara London. hmetro mining

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...