Friday 31 January 2014

LONGYEARBYEN: Doomsday Vault - 'Kubah Kiamat' Di Kutub Utara



LONGYEARBYEN : MENGAPA disebut sebagai Kubah Kiamat atau 'Doomsday Vault'?. "Doomsday" berfungsi sebagai penyelamat manusia bertujuan memelihara tanaman dalam menghadapi perubahan iklim, perang dan bencana alam.

Yang Svalbard Global Seed Vault dimaksudkan sebagai sokongan kepada rangkaian bank benih di seluruh dunia yang menyimpan, membesar dan menambah beribu-ribu jenis tanaman. Ia dibina di dalam sebuah gunung beku di Kepulauan Svalbard, Norwey, 1100 kilometer dari kutub utara .

Selepas dirasmikan, kubah yang berada di dalam perut gunung sedalam 127.5 meter ini akan menyimpan cadangan benih dari ratusan bank benih dari seluruh dunia. Bilik di dalamnya boleh memuatkan 4.5 juta sampel benih. Bilik kebal itu terdiri dari satu perempat daripada satu juta sampel - berjumlah kira-kira 10 juta biji benih - dari hampir setiap negara di dunia akan dibawa jauh ke dalam gunung di Svalbard, di utara tanah besar Norway.



Harapannya, jika terjadi bencana besar yang melanda dunia, biji - bijian yang disimpan di kubah itu akan dapat menjadi sumber penyelamat manusia sebelum terjadi kelaparan.



Dalam kenyataan Perdana Menteri Norwey, Jens Stoltenberg menyebut bahawa Svalbard Global Seed Vault merupakan kebijaksanaan sistem penyelamatan kami. "Ini adalah 'Bahtera Nuh' untuk melindungi kepelbagaian biologi generasi masa depan, "ujar Jens Stoltenberg dalam upacara perasmian kubah itu.

Acara yang monumental tersebut juga dihadiri oleh Presiden Suruhanjaya Eropah, Jose Manual Barroso, dan penerima Nobel Perdamaian 2004, Wangari Maathai, dari Kenya.


Kubah yang dibangunkan memakan kos US $ 9.1 juta - hasil kerja sama Global Crop Diversity Trust, institusi yang dibiayai badan PBB untuk urusan pangan atau FAO (Food and Agriculture Organization) dan Biodiversity Antarabangsa yang berpusat di Roma, Italy - diharapkan benar - benar boleh jadi penyelesaian masa depan demi kelangsungan kehidupan manusia.

 

Menteri Pembangunan Antarabangsa Gareth Thomas berkata bilik kebal penyimpanan benih boleh membantu memastikan bahawa kepelbagaian genetik tanaman makanan utama dunia tidak hilang.

"Kira-kira 2.5 bilion orang di negara-negara membangun bergantung kepada pertanian untuk menampung kehidupan mereka tetapi cabaran seperti perubahan iklim bermakna bahawa pelbagai jenis tanaman baru perlu dibangunkan.


"Melalui sokongan di UK untuk Tanaman Global Kepelbagaian Amanah, bilik kebal benih akan membantu untuk mencapai keselamatan makanan bagi golongan miskin di negara-negara membangun," katanya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...