Wednesday 11 December 2013

REVIEW: Frozen (2013)




Tajuk : Frozen (2013)

Pelakon : Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff, Josh Gad, Tom Kane, Santino Fontana, Eva Bella, Livvy Stubenrauch

Genre :
Animasi, epic, filem

Plot : Elsa, puteri Arendelle , memiliki keupayaan untuk mencipta ais dan salji. Satu malam semasa bermain, dia sengaja membeku adiknya Anna dengan kuasa beliau yang menyebabkan sebahagian kecil daripada rambutnya menjadi putih. Raja (Maurice LaMarche) dan ratu mendapatkan bantuan daripada Trolls, untuk menyembuhkan Anna dan membuang sihir kakaknya . Ketua mereka, Grand Pabbie (Ciaran Hinds) , memberitahu mereka bahawa jika Elsa telah menyerang hati Anna mungkin boleh membawa maut. Dalam usaha untuk melindungi Elsa dan mengelakkan kuasa beliau daripada membahayakan orang lain, keluarga diraja mengunci diri mereka didalam istana. Elsa, takut mencederakan Anna sekali lagi, maka dia menghabiskan sebahagian besar masa beliau bersembunyi di dalam biliknya  dan mewujudkan perselisihan di antara dua saudara perempuan sehingga mereka membesar. 10 tahun kemudian, ibu bapa mereka dibunuh di laut semasa ribut .

Tiga tahun selepas kematian ibu bapa mereka, rakyat Arendelle bersedia untuk (Idina Menzel) majlis pertabalan Elsa . Antara kenamaan adalah Duke of Weselton (Alan Tudyk), pedagang yang mahu mengeksploitasi Arendelle untuk keuntungan. Teruja bahawa pintu istana itu akhirnya akan dibuka kepada orang ramai, Anna (Kristen Bell) , meluahkan harapannya untuk jatuh cinta dengan seseorang. Sambil berjalan kaki, dia bertemu Putera Hans (Santino Fontana) dari Kepulauan Selatan, dan pasangan itu mulai tertarik antara satu sama lain. Di sebalik keprihatinan Elsa, pertabalan tersebut terbatal tanpa sebab, dan kedua-dua adik-beradik mula terikat di pihak penerimaan. Semasa resepsi tersebut, Hans melamar Anna, dan menyetujuinya. Elsa, bagaimanapun, tidak merestui beliau perkahwinan itu sehingga mencetuskan perdebatan antara adik-beradik dan kebolehan cryokinetic Elsa terdedah kepada para tetamu.

Panik dengan situasi itu, Elsa melarikan diri dan secara tidak sengaja melepaskan musim sejuk kekal di negara itu. Selepas rahsia kebolehannya terbongkar, dia sangat gembira bahawa dia tidak lagi perlu takut dengan kebolehan beliau, dengan membina sendiri sebuah istana ais dan tanpa disedari membawa kepada kehidupan mereka dua beradik membina orang salji Olaf (Josh Gad) semasa zaman kanak-kanak. Anna menentukan untuk mencari Elsa, dengan membawa pulang Elsa ke Arendelle, pada akhir musim sejuk, dan memperbaiki hubungan mereka. Semasa mendapatkan bekalan di Oaken's (Chris Williams) Trading Post, dia bertemu seorang lelaki gunung Kristoff (Jonathan Groff) dan rusa Sven . Anna meyakinkan Kristoff untuk membimbing dia ke Gunung Utara. Selepas serangan dari serigala, pasangan itu menghadapi Olaf yang mengetuai kumpulan itu untuk ke tempat persembunyian Elsa .

Tiba di istana beliau, Anna dan Elsa bersatu semula, dan berusaha untuk memujuk kakaknya untuk kembali. Elsa menegur beliau, bagaimanapun, Elsa masih merasa bimbang akan mencederakan Anna. Seperti Anna tetap terus-terusan memujuk, Elsa menjadi gelisah dan tidak sengaja menyerang di hati Anna dengan kuasa beliau. Elsa, dalam keadaan terdesak untuk mendapatkan adiknya semula, mencipta makhluk salji gergasi yang menerbangkan mereka keluar. Selepas mereka berlari dan mengalahkan raksasa salji, Kristoff perasan bahawa rambut Anna bertukar putih, dan memutuskan untuk mengambil kembali kepada keluarga angkatnya Trolls. Grand Pabbie mendedahkan bahawa hanya cinta sejati boleh cairkan hati yang beku, atau Anna akan mati. Kaum Kristoff kembali ke Arendelle untuk mendapatkan Hans untuk Anna, mempercayai ciuman cinta sejati akan menyelamatkannya.

Manakala, Hans telah pergi mencari untuk Anna, membawa Elsa kembali ke istana, selepas dia pengsan tidak sedarkan diri dari pertempuran dengan lelaki Weselton. Dibelenggu dalam sel untuk perlindungan, rayuan Hans merayu kepada Elsa untuk membatalkan musim sejuk tidak berjaya, kerana Elsa mengakui bahawa dia tidak dapat mengawal kuasa beliau. Anna dikembalikan kepada Hans, kerana dia terus membeku. Elsa merayu-rayu Hans untuk mencium Anna untuk menghilangkan sumpahan tersebut, tetapi Hans enggan, kerana takut mendedahkan rancangan sebenar beliau berkahwin Anna adalah untuk mengambil alih takhta Arendelle ini. Membiarkan Anna mati, Hans mengejar Elsa, merangkap beliau untuk kematian adiknya .

Elsa terlepas dari penjara dan mengetuai jalan keluar ke ribut salji dengan fjord. Olaf datang untuk menyelamatkan Anna dan mendedahkan Kristoff jatuh cinta dengan dia. Mereka kemudian meneruskan perjalanan bersama-sama dengan fjord untuk mencari beliau. Hans memotong Elsa dan memberitahu bahawa Anna akan mati kerana tindakan beliau. Apabila Elsa berputus asa, ribut segera berhenti, memberi Kristoff dan Anna peluang untuk bertemu antara satu sama lain. Pada Anna, beliau melihat Hans cuba untuk membunuh Elsa, telah melemparkan dirinya di antara kedua-dua dan kemudiannya membeku pepejal, menyekat tiupan. Selepas beberapa ketika kesedihan dari Elsa, Anna mula cair, akibat daripada pilihannya untuk mengorbankan dirinya untuk menyelamatkan kakaknya, yang menjadi suatu "tindakan cinta sejati ".


Elsa menyedari cinta adalah kunci untuk mengawal kuasa beliau dan sudah mulai mencairkan kerajaan ais, sementara mengekalkan mikro iklim peribadi untuk Olaf untuk mengelakkan dia dari cair. Hans dihantar semula ke Kepulauan Southern untuk menghadapi hukuman, dan Elsa memutus hubungan perdagangan dengan Weselton. Anna dan Kristoff berkongsi ciuman. Elsa menjanjikan untuk tidak lagi menutup pintu-pintu istana dan berdamai dengan Anna, dan semua orang meraikan.

- HAPPY ENDING -

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...