Saturday 1 February 2014

KUCHING: Sweden Beri 3 Syarat Ketat Kepada Malaysia


KUCHING : Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) akan memastikan pematuhan tiga syarat ditetapkan Kerajaan Sweden sehingga membolehkan empat anak pasangan Malaysia yang ditahan boleh dibawa pulang ke tanah air.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata syarat itu selaras dengan Perkara 3 dan Perkara 20 Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak (CRC).

"Tiga syarat dikenakan Jabatan Perkhidmatan Masyarakat Sweden iaitu Kerajaan Malaysia menerusi JKM perlu menghantar laporan berkala, mengadakan sesi kaunseling kepada anak dan memastikan 'social assurance' atau jaminan sosial yang terkandung dalam Perkara 3 dan 20 CRC dipatuhi.

"Sebagai menteri bertanggungjawab saya akan pastikan JKM melaksanakan ketiga-tiga syarat itu," katanya dalam sidang akhbar selepas melawat pesakit di Wad Hematologi Hospital Umum Sarawak (HUS) di sini hari ini.
  
Beliau menjelaskan Perkara 3 memberi penekanan berhubung 'kebajikan dan kepentingan kanak-kanak' manakala Perkara 20 berkaitan 'hak kanak-kanak yang berhak mendapat hak berada di bawah jagaan ibu bapa yang telah dinafikan'.
  
"Kedua-dua perkara ini diberi penekanan yang sebaik mungkin bagi membolehkan kanak-kanak ditempatkan bersama keluarga Muslim dan juga untuk membawa kanak-kanak pulang ke Malaysia," katanya.

Ketika diminta memperincikan syarat jaminan sosial itu, Rohani berkata ketika rundingan awal diadakan antara kedua-dua negara, Kedutaan Malaysia di Stockholm, Sweden meminta pandangan dan nasihat daripada JKM mengenai kes itu.

"Social assurance ini merujuk kepada kesanggupan Malaysia untuk memastikan semua hak kanak-kanak seperti pelindungan, pembangunan, kehidupan dan penyertaan yang terkandung dalam CRC terpelihara apabila mereka pulang ke Malaysia," katanya.

CRC adalah konvensyen yang diterima pakai oleh hampir seluruh negara yang bernaung di bawah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Malaysia menandatangani atau meratifikasi CRC pada 1995. - Bernama - HarianMetro

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...