Tuesday 18 February 2014

TOCANTINS: Janin 44 tahun dalam perut warga emas


Tocantins : Janin berusia 44 tahun ditemui dalam perut seorang wanita tempatan berusia 84 tahun di Brazil.

Ia ditemui selepas wanita berkenaan dimasukkan ke hospital di Natividade, Tocantins kerana sakit perut dan loya yang teruk.

Pasukan perubatan yang menjalankan imbasan X-ray pada wanita berkenaan hairan selepas mengesan “bayi beku” berusia 20 ke 28 minggu di dalam perut wanita itu.

Warga emas itu kemudiannya dipindahkan ke hospital Porto Nasional berhampiran Palmas untuk pemeriksaan lanjut.

Laporan menunjukkan wanita yang dirahsiakan identitinya pernah hamil 44 tahun lalu.

Selepas mengalami kesakitan yang teruk, dia berjumpa dukun memandangkan tiada khidmat doktor di kampungnya pada waktu itu. 


Dia menyatakan selepas mengambil ubat yang diberikan, kesakitannya pulih dengan segera.

“Perutnya tidak membesar lagi dan bayi itu berhenti bergerak membuatkan dia menyangka pengguguran berjaya,” kata pakar sakit puan.

Kandungan yang mati itu kekal di dalam rahimnya dan sistem tubuh wanita itu cepat menyesuaikan dengan keadaan itu membolehkan dia membawa kandungan berkenaan tanpa disedari selama lebih 40 tahun.  

'Kami akan melaksanakan beberapa ujian baru, imbasan untuk melihat lebih lanjut dan kemudian kita akan bercakap dengan saudara-mara beliau untuk mengetahui jika mereka membenarkan kita untuk membuat pembedahan.'

'Melalui ultrasound adalah mustahil untuk melihat janin, Dr Kratka menambah, berkata:' Kami melihat melalui X-ray. Ia membolehkan kita untuk melihat muka, tulang-tulang lengan, kaki, tulang rusuk dan tulang belakang.'

Sejak wanita itu memberitahu doktor dia tidak mempunyai niat untuk mengeluarkan janin tersebut.

Tetapi Dr Kratka berkata beliau berharap wanita itu mengubah fikiran beliau untuk mengelakkan komplikasi kesihatan yang mungkin berlaku pada masa hadapan.

'Ia ghaib, tetapi dia tidak mempunyai apa-apa komplikasi,' tambah beliau.


Pada bulan Disember, Seorang wanita Colombia yang mengalami sakit perut telah didapati mempunyai janin berusia 40 tahun di dalam perutnya.

Perempuan berusia 82 tahun, dari Bogota, mempunyai sesuatu yang dikenali sebagai 'lithopedion', atau bayi batu, apabila anak dalam kandungan terbentuk di luar rahim.

Tetapi imbasan mendedahkan lithopedion, di mana janin menjadi kalsifikasi. Terdapat kurang daripada 300 kes yang dilaporkan dalam sejarah perubatan

Pada tahun 2009, seorang wanita Cina berusia 92 tahun didapati mempunyai 'batu bayi’ yang berusia 60 tahun  dalam rahimnya.

Kes pertama dilaporkan mengenai lithopedion adalah Madame Colombe Chatri, seorang wanita Perancis berusia 68 tahun.

Bedah siasat selepas kematiannya pada tahun 1582 mendedahkan dia telah membawa batu bayi yang maju sepenuhnya dalam rongga perut beliau selama 28 tahun. – HarianMetro DailyMail

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...