Saturday 1 February 2014

UNIK: Ikan lutsinar


Seorang pemancing di New Zealand telah menemui seekor ikan yang dipancingnya seakan-akan lutsinar.

Ikan unik yang dikenali sebagai Salpa Maggiore dan sangat jarang dijumpai. Pemancing tersebut telah berjaya menangkap ikan tersebut yang sedang berenang di permukaan laut.



Stewart Fraser ketika itu sedang memancing bersama anaknya Conaugh dan Finn 43 batu ke arah utara di Pulau Utara Karikari, pada mulanya menganggap ikan tersebut adalah udang.

”Saya berfikir banyak kali untuk menangkapnya, tetapi rasa ingin tahu lebih kuat sehingga saya memutuskan untuk melihatnya dengan lebih dekat, ” kata Stewart .

Badan ikan ini tetap bersisik seperti ikan-ikan yang lain, tidak lembik tetapi seakan-akan seperti jeli. Lebih unik lagi, ikan tersebut boleh dilihat sepenuhnya seperti tulang, insang dan satu gumpalan kecil oren .



Walau bagaimanapun, Deborah Cracknell, plumbum penyelidikan daripada Akuarium Laut Kebangsaan di Plymouth, memberitahu Mail Online beliau percaya makhluk adalah Maggiore Salpa (Salpa maxima).

Paul Cox, pengarah pemuliharaan dan komunikasi di Akuarium Laut Kebangsaan, berkata, ikan ini jarang ditemui dan lebih banyak hidup di Lautan Selatan di mana laut yang bersuhu sejuk. Ikan-ikan tersebut dipercayai makan phytoplankton dari lapisan atas yang diterangi cahaya matahari sebagai makanan utama mereka.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...