Monday 17 February 2014

UNIK: Replika kereta menggunakan kepingan Lego


LOS ANGELES : Seorang pereka Romania, menghasilkan sebuah replika kereta menggunakan lebih 500,000 kepingan Lego - dan ia sebenarnya boleh dipandu di jalan raya.

Kenderaan ciptaan Raul Oaida bersama seorang rakannya, Steve Sammartino itu, bukan sahaja dihasilkan pada saiz kereta sebenar, namun mampu bergerak selaju 32 kilometer sejam.

Kereta berwarna hitam kuning bertajuk 'Super Awesome Micro Project' ciptaan dua pereka itu juga menyerupai model Bumblebee dalam filem robot terkenal, Transformers.




Kereta diperbuat daripada kepingan Lego itu juga mempunyai empat enjin orbital dan 256 unit omboh.

Encik Sammartino berkata kereta itu adalah yang pertama di dunia dan merupakan 'bukti konsep peralatan mesra alam'.

Kos membina replika tersebut bernilai £ 11.200 dan dibiayai oleh empat puluh penaung Australia. Salah seorang daripada mereka adalah blogger Trevor Young, yang berkata: 'Saya rasa akhirnya anda terlibat dengan sesuatu seperti ini kerana ia seperti satu idea hebat dan perkara-perkara yang baik mungkin datang daripadanya'



Pasangan itu bertemu apabila Encik Sammartino berat hati menerima permintaan Skype rawak dari Romania dan dari sana, perkongsian kerja mereka berkembang.

'Dia mahu saya menghubungkan dia dengan angkasawan dan Saya tahu kerana dia berminat dengan roket,' kata Encik Sammartino.

'Saya mengajarnya tentang perniagaan dan dia mengajar saya serba sedikit tentang fizik. Ia merupakan gabungan yang baik. '

Menurut Oaida, 20, kenderaan tersebut dihasilkan di tempat letak kereta milik keluarganya, di Hunedoara, kira-kira 400 kilometer dari Bucharest, sebelum dihantar ke lokasi rahsia di Melbourne.

Ianya bukan kemunculan pertama pasangan ini dalam projek-projek pelik berkaitan Lego. Pemuda itu pernah menghasilkan sebuah basikal dengan enjin berkuasa jet serta menghantar sebuah kapal angkasa diperbuat daripada kepingan Lego ke angkasa lepas menaiki sebuah belon helium.

Dalam tahun 2011, pasangan itu menghantar kapal angkasa kecil yang diperbuat daripada Lego ke angkasa, di mana ia mencapai ketinggian kira-kira 35,000 meter di atas bumi.

Ia mendarat di atas salji berhampiran sebuah kampung kecil di Jerman, negara di mana ia dilancarkan. Raul mendapatkannya semula menggunakan peranti GPS. - DailyMail

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...