Wednesday 26 February 2014

PELIK: Sosej dari najis bayi fuet’ atau ‘chorizo’

bakteria, bakteria usus, Bifidobacterium, chorizo, fuet, Lactobacillus, najis bayi, pelik, pribiotik, sosej, unique

MADRID - SEPANYOL : Sekumpulan penyelidik Sepanyol yakin sumber probiotik dari najis bayi merupakan bakteria sihat untuk badan.

Ketua penyelidik dari Institut Catalonia Makanan dan Penyelidikan Pertanian Girona, Anna Jofré berkata, bakteria probiotik seperti Lactobacillus dan Bifidobacterium banyak terdapat di dalam sosej dan sebahagian daripada teknik pembuatan paperoni dan salami yang memerlukan kaedah penapaian bakteria.

Bakteria tersebut sama ada berlaku secara proses semulajadi dalam daging mentah atau ditambah kepada daging semasa proses pembuatan.


Semakin banyak bukti menunjukkan bahawa bakteria usus memainkan peranan penting dalam kesihatan kita.

Perubahan kepada bakteria usus, boleh mengakibatkan ketidakseimbangan antara dan bakteria 'baik' 'tidak baik', yang dikaitkan dengan kanser, kencing manis dan penyakit keradangan usus.

Pada awal tahun ini, penyelidik dari Penyelidikan Penuaan di Institut Buck, di California, mendapati bahawa mempunyai keseimbangan bakteria usus boleh menjadi rahsia untuk kehidupan yang panjang.

Probiotik adalah bakteria hidup yang apabila dimakan, dianggap mendiami perut dengan pepijat yang membantu penghadaman.

Kesan yang baik tidak dapat dibuktikan sepenuhnya, walaupun terdapat bukti yang semakin meningkat yang mungkin membantu pelbagai masalah, termasuk cirit-birit dan alahan makanan.

Ini termasuklah kajian yang menunjukkan bahawa bakteria dalam usus boleh 'berkomunikasi' dengan otak, meningkatkan kesihatan mental dan tingkah laku dalam keadaan seperti kebimbangan, dan mungkin juga autisme dan sindrom Asperger.

Hasilnya, industri probtiocs - yang sebahagian besarnya berkaitan dengan yogurt dan makanan tambahan - semakin pesat membangun.

Dalam usaha untuk mencari jalan lain untuk menggabungkan probiotik ke dalam pemakanan, penyelidik Sepanyol theroised menyatakan bahawa bakteria probiotik boleh juga digunakan dalam sosej yang ditapai .

Penyumbang Live Science Charles Q Choi melaporkan bahawa 'untuk bakteria probiotik untuk berhasil, mereka mesti terus hidup dengan asid dalam saluran penghadaman. Oleh demikian, penyelidik tertumpu kepada mikrob yang ditemui masih hidup dalam najis manusia.

Probiotik biasanya mengandungi bakteria Lactobacillus dan Bifidobacterium - dan ini terdapat dalam paras yang tinggi dalam najis bayi.

"Para penyelidik yang diketuai oleh Anna Jofré, seorang ahli mikrobiologi makanan di Institut Catalonia Makanan dan Penyelidikan Pertanian, di Girona, Sepanyol mengambil sampel najis 43 bayi sehingga berumur enam bulan. Najis itu digunakan untuk membuat sosej yang ditapai dipanggil 'fuet' atau 'chorizo'" katanya.

Mereka juga membuat sosej menggunakan bakteria strain probiotik komersil - tetapi hanya sosej dengan mikrob 'baik' yang memberi kesan yang baik terhadap kesihatan usus ialah diperbuat daripada najis bayi.

Beliau berkata, keputusan daripada kajian itu, kumpulan penyelidik dapat menghasilkan sosej berkualiti tinggi dengan kandungan probiotik terbaik.

"Kami makan dan rasanya lebih enak berbanding sosej biasa," katanya laporan dipetik dari DailyMail .

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...