Saturday 8 February 2014

JAKARTA: Wajah dan Badan Dipenuhi Tumor





JAKARTA - INDONESIA : Gara-gara seluruh tubuh dan sebahagian wajahnya dipenuhi tumor, penduduk sebuah kampung di Bandung sanggup bertindak kejam mengusir ibu tunggal kepada empat anak ini selepas mangsa dibuang keluarganya.

Sarotin, 46, dipercayai mengalami penyakit genetik, neurofibromatosis yang menyebabkan ketumbuhan tidak terkawal di seluruh saraf tubuh.

Menurut wanita tersebut, dia menderita penyakit tumor tidak berbahaya itu sejak tiga tahun lalu.

"Saya tidak mampu untuk menjalani rawatan kerana kos perubatannya agak tinggi," katanya.







Sebahagian mukanya telah dilindungi oleh tumor dan juga beratus-ratus ketulan kecil meliputi keseluruhan tubuhnya.

Difahamkan, laporan dipetik dari DailyMail, kira-kira 50 peratus individu yang mengalami mutasi gen ketika dalam kandungan ibu berisiko menghidap penyakit ini walaupun ia adalah penyakit bawaan genetik.

Walaupun rupa mereka membimbangkan, dengan ketumbuhan dan bengkak-bengkak - dipanggil neurofibromas yang disebabkan oleh pertumbuhan sel-sel – ia bukan kanser atau penyakit berjangkit.







Slamet, dari Jawa Timur, dilaporkan telah mengalami situasi yang sama selepas dia mengeluarkan tumor dari pinggangnya pada tahun 1991.

Jiran Slamet yang baik hati di Nguntoronadi, magetan, Jawa Timur, telah membuat satu group di Facebook untuk mendapatkan wang yang cukup untuk membiayai membuang tumor.




Pada bulan November Vinicio Riva, yang juga mempunyai neurofibromatosis, tersebar di seluruh dunia apabila dia telah dipeluk dengan mesra oleh Paus Francis di salah satu mingguan penonton pontiff's di Dataran St Peter.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...