Sunday 2 February 2014

HONDURAS: Pekerja Kilang Di Paksa Pakai Lampin


Honduras : Aduan itu dikemukakan oleh Daniel Duron, setiausaha agung Gabungan Ketua Pekerja Honduras, terhadap pemilik kilang Korea Honduras Electrical Distribution Systems Kyungshin Lear. Menurut El Horizonte, pihak berkuasa sedang menyiasat sebuah kilang yang menghasikan abah-abah untuk dieksport ke Amerika Syarikat kerana melanggar hak asasi manusia. Kilang ini telah memaksa pekerja mereka – pendatang Korean memakai lampin untuk mengelakkan membuang masa untuk pergi ke bilik air

Duron menjelaskan kepada televisyen bahawa dia telah mengetahui selama beberapa bulan situasi tempat kerja tersebut, tetapi tidak dapat masuk ke dalam premis kilang sehingga menerima kelulusan daripada pertubuhan hak asasi manusia dan Amerika Syarikat apabila syarikat itu tidak membenarkan mereka masuk.

Daniel DurĂ³n

Selepas menghubungi kedutaan Korea dan Amerika Syarikat di Honduras, beliau diberikan kebenaran untuk memeriksa kilang tersebut. Semasa melawat syarikat itu, yang mempunyai 4,000 pekerja, dia mengesahkan dakwaan bahawa pekerja tidak dibenarkan ke bilik air.


Syarikat itu dikenali dengan nama "Lear", tetapi berdaftar sebagai Sistem Pengagihan Elektrik Honduras Kyungshin-Lear (Amerika Syarikat/Korea).

ketua pekerja-pekerja di kilang berkata: "dia telah melaporkan kepada pihak berkuasa bahawa mereka dipaksa bekerja sambil memakai lampin supaya mereka tidak meninggalkan tempat kerja mereka untuk pergi ke bilik air. "

Kedengaran seperti satu jenaka namun sebaliknya, ia adalah satu langkah yang dilakukan oleh syarikat itu dalam melaksanakan, merendahkan martabat pekerja demi "produktiviti dan keuntungan”. sandiegoredlatintimes

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...