Tuesday 8 October 2013

LUAR NEGARA: Bayi Ginan Disebut Kembar Parasit

luar negara, bandung, bayi (conjoined twinning), kembar siam, kembar parasit, kembar siam parasit, (conjoined parasitic twin), (conjoined twinning),
Bayi Kembar Parasit bernama Ginan Septian Nugraha yang saat ini tengah dirawat di ruang Neonatal Intensife Care Unit (NICU) RSHS Bandung.

Kembar parasit kini tengah menjadi salah satu topik hangat perbincangan apabila lahirnya bayi bernama Ginan Septian Nugraha, pada Isnin (19/9/2013) lalu, di Rumah Sakit Hasan Sadikin, Bandung. Bayi yang seolah mengeluarkan janin lagi dari dalam mulutnya ini membuka mata masyarakat akan fenomena yang disebut kembar siam parasit. 


Kembar siam parasit (conjoined parasitic twin) dalam dunia kedoktoran adalah salah satu bahagian dari kembar siam (conjoined twinning) dan merupakan abnormalitas bawaan (congenital abnormality). keadaan ini berlaku adanya sebahagian bentukan organ bayi lain yang menempel pada bayi yang lahir.

Ketika Aep Supriatna melihat bayi yang baru dilahirkan isterinya 19 September lalu dia sangat terkejut kerana mendapati zuriatnya itu kembar siam.

Lebih mengejutkan Aep, 36, bayi pertama lahir dalam keadaan biasa tetapi kembarnya keluar dari mulut.






Menurut Aep, isterinya Yani, 33, bersalin di rumah mereka di Kampung Cikadu di daerah Cipeundeuy, Bandung Barat.

“Anak pertama kali normal tetapi yang ini nampaknya kembar siam,” katanya. Aep berkata, sebaik saja bayi itu dilahirkan dengan bantuan bidan, ia diarahkan segera dibawa ke hospital tetapi dia tidak mengetahui apa yang sebenarnya berlaku. Hanya selepas itu, kata Aep, dia dimaklumkan anak ketiganya itu kembar siam.

“Saya sangat terkejut,” katanya. Bayi pertama adalah lelaki dan diberi nama Ginan Septian Nugraha dan disahkan sihat.
“Bagaimanapun rongga mulutnya penuh kerana berisi tubuh bayi kedua,” katanya."



SUMBER:

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...