Saturday 3 August 2013

LIFE: Kyoto University memperkenalkan bocchi seki atau “Kerusi Keseorangan”.


Meja Unik Di Jepun Elak Pelajar Sembang Kosong

Akur dengan permintaan para pelajar mereka yang tidak mahu berbual atau sembang kosong semasa makan tengahari , universiti di Kyoto dan Kobe, Jepun menggantikan meja biasa di kafetaria mereka dengan sejenis meja dengan penghadang setinggi 50 cm di tengah-tengah meja.

Dalam kebanyakan budaya, pergi makan tengahari dengan rakan sekelas, sepejabat adalah satu cara untuk melepaskan tekanan dan berehat.

Bagi pelajar di universiti-universiti ini, ia adalah satu perkata yang perlu dihindari bagi mengelakkan mereka membuang masa.

Mereka biasanya sangat sibuk dan tidak mempunyai banyak masa untuk berbual kosong. Jadi untuk mengelakkan perkara begitu, mereka sendiri memohon pihak universiti melakukan sesuatu.

Bagi menyelesaikan masalah itu, pihak universiti menggantikan meja dan kerusi biasa dengan kerusi meja dipanggil bocchi seki atau “Kerusi Keseorangan”.

Menurut laporan akhbar Jepun, Asahi kerusi seperti itu kini popular dalam kalangan pelajar di Jepun kerana mereka boleh makan dengan tenang sebelum pergi menghadiri kelas kemudiannya.

Menurut seorang pelajar berusia 22 tahun, apabila sedang mengejar masa kerusi sebegitu banyak membantunya menjimatkan masa.

Bagaimanapun, meja makan seumpama itu hanya memastikan pelajar selamat dari berbual dengan orang di hadapan mereka tetapi tidak di sebelah mereka.


~ Odditycentral ~


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...